De mest populära klockmärkena som marknadsförs på sociala nätverk

Förr i tiden handlade marknadsföring om att köpa annonsplatser ute på stan, eller tid på radio och TV. idag har marknadsföring till stor del flyttat till internet och en stor del av reklamen och marknadsföringen vi ser finns på sociala medier.

Praktiskt taget vem som helst kan idag bli influencer och börja marknadsföra olika varumärken och tjäna pengar på att sprida ett företags budskap, tjänster eller produkter. Om du vill kan du själv börja jobba som influencer genom att skapa ett konto på en social medieplattform och nå ut till en så bred publik som möjligt. Många som börjar idag brukar köpa visningar på TikTok, Instagram eller Facebook för att snabbt komma igång och ta steget mot att jobba heltid som influencer.

Klockvarumärken och sociala medier

Precis som de flesta andra branscher har även modebranschen flyttat en stor del av sin marknadsföring till sociala medier. En del av modebranschen som använder sig otroligt mycket av sociala medier och influencers för att sälja sina produkter är klockbranschen.

Klockor har i årtionden varit en modeaccessoar som kan symbolisera stil, lyx, framgång och till och med påverka hur du uppfattas som person. Därför är klockor något som många influencers gärna marknadsför. När en influencer väljer att samarbeta med ett klockmärke får de oftast gratis produkter från klocktillverkaren och alla vill ju gärna ha en kostnadsfri, snygg klocka från ett känt märke.

Mest populära klockmärkena som influencers använder

Vilka klockor har då de flesta influensers? Det varierar drastiskt mellan män och kvinnor men det finns en trend bland de mer populära märkena som använder sociala mediekampanjer mer än sina konkurrenter.

Ett par exempel på detta är Mockberg och Boom Watches, som många gånger har synts på armen hos svenska influencers. Mockberg är ett varumärke som skapades av svenska Elvira Eriksson och har använt sig av väldigt kända svenska influencers som Isabella Löwengrip och Michaela Forni.

Book Watches har istället valt att samarbeta med Therése Lindgren som idag marknadsför deras klockor. Boom Watches vill att man fokuserar på att deras armband är veganska och därför sticker ut ur mängden på den väldigt tätbefolkade klockmarknaden.

Topp 5 klockmärken på sociala medier idag

För influencers som marknadsför klockor är det självklart viktigt att klockorna de har på sig både ser bra ut och att företaget bakom klockan har en positiv inverkan på världen. Det är oftast viktigt att klockmärket är nära sammankopplat med positiva saker och att de delar samma principer som influencern och hans eller hennes publik.

Idag är märken som Hublot, Dior och Hermés väldigt populära bland influencers. Det här är märken som tillverkar snygga klockor och som inte har varit inblandade i några märkliga media fiaskon, som kan ha en negativ inverkan på både företaget i sig och de influencers som väljer att samarbeta med dem. Det här är tre märken som man idag kan se hos väldigt många svenska och internationella sociala media-kändisar på allt från Twitter till TikTok.

Hur klockmärken väljer influencers att samarbeta med

Precis som med andra professionella samarbeten är projekten som klockvarumärken väljer att starta med influencers väldigt noga genomtänkta. De vill inte bara välja vem som helst, utan väljer oftast personer som har en stor publik och som delar ungefär samma värderingar som klockmärket.

Många gånger handlar det mest om att inte lägga upp kontroversiella eller negativa inlägg på sina sociala medieplattformar. Om du själv försöker att bli influencer är det viktigt att tänka på att allt du lägger upp kan komma att påverka dina framtida samarbeten med olika företag. Var därför noga med att se till att du inte lutar för mycket åt ett eller annat håll i viktiga frågor men skapa framförallt en trevlig och positiv image online.

Stora klockmärken som också använder influencers

Oftast är det mindre märken som försöker ha så många samarbeten som möjligt med influencers i sina marknadsföringskampanjer. Men även de största märkena använder sig av internetkändisar och stora sociala medie-profiler för att göra reklam för sina produkter.

Daniel Wellington och Breitling är två exempel på väldigt framgångsrika klockmärken som har använt sig av stora kändisar och rena influencers i sin marknadsföring. Det har varit allt från Cristiano Ronaldo och Zara Larsson till mindre kända musiker och influencers som India Lillie Davies.

Om du också vill samarbeta med stora klockmärken är det viktigt att du först bygger upp en stor publik på sina sociala medier och att du försöker engagera dina följare med intressanta inlägg. Du kan sedan själv kontakta bland annat Daniel Wellington om deras ambassadör-program där du kan bli en del av deras team av influencers. Har du tur kan dina foton till slut hamna på deras egna profiler vilket kan leda till att du får ännu fler följare, som kan leda till fler samarbeten.